20 грудня у Національному художньому музеї України в м. Києві відбулася презентація книги-монографії Патріярха Димитрія "Іконопис Західної України XV-XVII стт".
Двотомна монографія «Іконопис Західної України» є найбільшою науковою працею вченого-богослова, написаною на основі його багаторічного дослідження західноукраїнських ікон. Перша книга, в якій проаналізовані іконописні пам’ятки XII–XV століття, удостоєна 1991 року Премії імені Іларіона та Віри Свєнціцьких від Науково-мистецької Фундації імені митрополита Андрея Шептицького при Національному музеї у Львові. У другій книзі монографії, написаній у першій половині 1990-х років, о. Володимир Ярема аналізує українське сакральне малярство ХVІ століття – того періоду, коли в ньому востаннє домінувала візантійська основа, адже у наступному столітті іконопис дедалі більше підпадає під вплив західноєвропейського малярства.
Модератором презентації була п. Галина Бєлікова, завідуюча відділом стародавнього мистецтва НХМУ. Відкрив захід о.д. Юрій Федів, Голова Львівського ставропігійного братства св. ап. Андрія Первозваного, скарбник Благодійного фонду ім. Патріарха Димитрія та дослідник його спадщини. Доповідач ознайомив присутніх із обдарованністю Патріярха як мистецтвознаця, поета, композитора, церковного і громадського діяча.
Про історію книги та її видання розповів упорядник Кость Маркович - іконописець, приват-доцент Львівської академії мистецтв, онук автора.
Із вітальним словом виступив о.-канцлер Патріярхії УАПЦ (1995-2000 рр.) митр. прот. Валерій Копійка, який був найближчою людиною у Києві разом із п. Євгеном Сверстюком. Під час свого виступу о. Валерій передав машинопис праць Патріярха та пам'ятну книгу із записами-співчуттями, які висловили державні та громадські діячі в день смерті Владики Димитрія.
Про роль книги у сфері мистецтвознавства розповіда Лада Міляєва, доктор Мистецтвознавства (1998), заслужений діяч мистецтв України (1992). "Я особисто знала священика Володимира Ярему з початку 1960-х років, коли він ще був у церкві св. Параскеви-П'ятниці у Львові. Ми зустрічалися у часі його перебування на парафії свв. апп. Петра і Павла. Скажу вам чесно, за Радянського Союзу у Православній періодиці не любили подавати розумних статей. Тільки о. Яремі вдалося якось надрукувати мистецтвознавчі статті, і це для мене було переломним у його сприйнятті. Коли він був у Києві вже у сані Патріарха, ми часто організовували для працівників музею лекції, які Владика радісно для нас читав. Відкритість, обізнаність і простота - це були три речі, які супроводжували Його усе життя. Ця праця побачила світ тільки через наполегливу працю п. Костянтина Марковича. Я дякую Богу, що дав мені можливість побачити це видання, яке чекало 25 років. Це є унікальна монографія, єдина україномовна енциклопедія історії західноукраїнського часопису"- зазначила п. Людмила.
Щодо величі постаті Патріярха Димитрія поділилися Київський декан о. Дмитро Присяжний та завідуюча сектора науково-інформаційної роботи Національної історичної бібліотеки України п. Алла Новицька.
У своєму дослідженні автор розглядає практично усі відомі йому іконописні пам’ятки, збережені переважно в музеях України, Польщі та Словаччини, аналізуючи їх як за іконографічними, так і за стилістичними та часовими ознаками. Велику увагу приділяє богословській програмі та конструкції тогочасного іконостасу. Автор окреслює найбільші іконописні майстерні XVI століття і простежує стилістичні зміни у діяльності майстрів впродовж 100 років, для порівняння наводячи пам’ятки XVII століття.
Текст супроводжується багатим ілюстративним матеріалом, досі не представленим у такій повноті у жодному виданні. Багато ікон публікується вперше. Книга доповнена комплектом кольорових таблиць, підготовлених упорядником.
За матеріалами сайту stavropigia.lviv.ua